Saturday, December 17, 2011

Surabaya Trip - Day 1 : Surabaya - Malang

Percutian ke Surabaya dari 16 – 20 Nov ’11. We managed to buy AirAsia return tickets of RM75 during the promotion early this year. Ibucuk telah ditugaskan untuk plan and organise this trip.  As usual, myself akan jaga budget aje :D

Before pergi, kami dah siap uruskan transport and accomodation while we are there. Kami book thru Arema Travel and Tours yang beribu pejabat di Malang. Supir kami Pak Ugi yang bertanggungjawab menjadi transporter kami via minibus Iuszu ELF yang boleh memuatkan 10 orang. Kami bayar IDR2,350,000, start dari airport transfer ke Malang, Bromo until Surabaya.

kami selamat sampai di surabaya international airport lebih kurang pukul 11.30 am waktu indo - after 2 1/2 hours journey

On the way ke Malang, kami singgah dulu lunch di Pondok Tempo Doele. Memang masing-masing sudah kelaparan. So kami pun pilih aje apa yang nampak best. Alhamdulillah, habis semua yang kami order. Perut dah kenyang, kami pun meneruskan perjalanan ke destinasi yang pertama..

tauhu tek, ayam bakar dan sambal belacan (harus ada)..

jus wortel dan alpokat..

soda gumbira - our favourite drink, setiap kali meal musti order at least 1 gelas..

Pohon Inn, Batu, Malang

Ikut kata pakcik google, journey from airport to Batu is approximately 2 hours, but then bila dah on the road, it took us 5 hours to reach the hotel. Macett.. Kami akan menginap satu malam di Pohon Inn. Dah nama pun pohon, dari jauh memang hotel tu nampak macam sebatang pokok.  Cantik sangat kawasannya, luas dan bersih. We booked this hotel thru Arema, so dapat discounted rate of IDR380,000 per room.

Jl Raya Oro-Oro Ombo
No 9 Kota Wisata Batu

Jawa Timur

interior yang bersih dan berkonsepkan hutan/binatang..

Kami sampai ke hotel dekat pukul 6 petang dan hari pun dah nak gelap. Lepas checked-in dan masuk bilik, kami pun buka bekalan makanan dari Malaysia. Jangan marah.. siap ada nasi himpit, roti gardenia, rendang, serunding, telur rebus dan sebagainya :). Dah terbiasa bila travel dengan ibunda dan anak-anak, mesti bawa bekal juga. Saja buat spare.

Batu Night Spectacular (BNS)

Dah kenyang, Pak Ugi bawa kami melawat ke BNS. It's like a permanent funfair, tapi funfair yang besar banget. Game memang banyak, anak-anak (tak terkecuali orang dewasa) memang tak lepas peluang la nak main apa yang ada. Entrance fee is IDR10,000 dan game kena bayar lain.

Jom layan aje the following photos :

billboard dan model bns..

loket (kaunter) dan game baru..

hantu yang buat hazeem menangis..
jadik la dapat bergambar dengan poster..

kids zone dan boom boom car (ye kot)..

mini train (emak budak naik sekali) dan bumper car..

sepeda gila - kena kayuh laju-laju untuk sepeda berpusing 360 degree..
sepeda udara - tinggi tu..

rumah kaca dan lampu warna warni..

first time experience skating, but they are using wax instead of ice..
orbitery- tengok orang yang naik macam nak tercampak..

first time juga ber trampolin, kami book the whole place yang ada 4 net.. thumbs up.. mamat nih memang expert.. boleh buat pelbagai aksi di udara..

Dah penat beriadah, kami balik ke hotel dan singgah di Jungle Fast Food, untuk membasahkan tekak dan mengalas perut lagi. Dipanggil restoran berputar bernuansa hutan - sekeliling kita ada binatang seperti cheetah dan leopard yang tinggal dalam 'tempered glass'.

view pohon inn waktu malam..

ular nak ngorat ibucuk.. dan lantai hijau yang berputar 360 degree..

suasana yang nyaman untuk pengujung merelekskan diri..

dan ruang persekitaran yang bersih..

antara replika binatang yang ada..

Dah penat seharian berjalan berjalan, kami balik ke bilik untuk beristirehat, kumpul tenaga untuk aktiviti esok pula :D

Next ~ Day 2 : Malang - Bromo

1. ohh surabaya
    tak sabar nak tengok gambar kat bromo

2. kak kasih :

tunggu ye... bromo 3rd day yg best..

3. Blh share no fon supir...tgh buat plan ke surabaya juga ni..nk compare price. Tq

4. hi anonymous..

thanks dtg ziarah.. sori lambat respond.. dekat malang kami sewa thru arema (as above), dekat surabaya lain, rate is IDR500k for 12 hours tp tak recommended.. kalo nak juga, boleh aje bagi..