Wednesday, January 4, 2012

Surabaya Trip - Day 3 : Bromo - Surabaya

Seawal pukul 3.30 am, dah ada orang datang ketuk bilik untuk kejutkan kami supaya bersiap sedia. By 4.00 am kami dah naik jeep. Masa sampai hotel last nite, kami dah siap bayar sewa jeep IDR350,000 each, kuda IDR180,000 per pax, entrance fee taman nasional IDR10,00 per pax dan kami juga sewa baju tebal IDR25,000 sehelai (semua tak bawa baju tebal).

we are ready to go now..

Gunung Panajakan

On the way, suasana gelap pekat. Then jeep berhenti di kaki gunung. Rupanya kuda-kuda kami dah siap menunggu untuk teruskan perjalanan ke puncak. Setiap kuda ada seorang penjaga. Kami berkuda sejauh lebih kurang 500m. Sebenarnya, boleh saja kalau nak berjalan kaki ke atas. Tapi rasanya kalau berjalan, tak sampai kami ke atas. Jalan menuju ke puncak agak sempit, dengan gaung ada di sebelah. Myself terpikir kalaulah kuda ni buat hal, memang habis la kami.. Tak balik Malaysia lagi dah. Alhamdulillah kami selamat sampai di atas.


suasana masih gelap di atas gunung..

Orang ramai naik gunung ni untuk melihat matahari terbit. Subhanallah, cantiknya kejadian alam ciptaan Ilahi. Kami pun tak lepas peluang bergambar sakan. Oh ya, yang kami sampai ini pun sebenarnya separuh jalan. Nak sampai ke peak harus berjalan lagi ke atas. Kuda memang tak boleh panjat lagi dah dan kami pun memang tak sanggup nak mendaki lagi. Ikut kata penjaga kuda, sama ada naik atas atau stay di bawah, view tetap sama. Myself sempat beli bunga edelwiss – sebab baca entri kak kasih pasal bunga ni. Hari dah cerah, kami pun turun semula ke check point, to continue the adventure to Gunung Bromo pulak.








view dari gunung panajakan..




turun semula ke check point..

Gunung Bromo

Then kami naik semula jeep dan menuju ke Gunung Bromo, on the opposite way, going thru padang pasir hitam yang luas dan saujana mata memandang. Jeep berhenti sekali lagi di satu lagi check point dan kami sambung lagi perjalanan dengan menaiki kuda sejauh lebih kurang 1km. Haa.. rupa-rupanya kuda dan penjaga yang sama telah menanti kami. Punyalah cepat mereka sampai dulu.






on the way ke gunung bromo..




one and only route to kaki gunung ..

Tak mudah nak naik ke puncak gunung ye. Perlu mendaki lagi 250 anak tangga yang mana myself sendiri semput nak sampai tapi gagahkan juga sebab nak lihat kawah gunung berapi dengan mata kepala sendiri. Before that dah upah orang untuk gendong Harith dan Hazeem ke puncak dengan harga IDR50,000 seorang. If only ada orang yang sanggup pikul orang dewasa, kan bagus.. Agak menggerunkan juga melihat kawah yang sekali sekala keluar asap itu.




ada mampu nak panjat???



 kawah gunung berapi..




view di puncak..


pejalan-pejalan kaki beserta kuda-kuda yang membanjiri kaki gunung..

kami sempat berkelah di kaki gunung, melepaskan lelah..

berlatarbelakangkan gunung batok..

deretan jeep bromo..


then back to hotel.. 

Oh ya, ada officemate yang dah pergi early of year 2011. They all tak dapat naik ke Gunung Bromo sebab masa tu gunung dah berasap-asap. Ngeri juga dengar ceritanya. Boleh check this short video.

much thanks to cik siti hidriah..

We had late breakfast di hotel dan terus check out. Next destination is Prigen Taman Safari Indonesia. On the way, sejuk mata memandang kehijauan alam dan suasana persekitaran.





Taman Safari

Kami singgah di sini sebab lokasi is on the way to Surabaya. Semua tempat ada zoo kan, tapi bezanya di sini, pengunjung boleh melawat taman binatang ini dengan menaiki kenderaan sendiri. So tak perlu nak turun naik kenderaan lain. Dan seronoknya ketika melalui kawasan binatang tak berbahaya, boleh bagi mereka makan lagi.

 
stop beli sayuran dulu, buahan dah dipetik semalam..

penjaga loket kira kami sebagai local bukan tourist.. ada rupa orang indo kah?



sesi bagi makan binatang..



keep your distance..




antara binatang yang ada..

Di sini ada juga Amusement Park dan Water World, tapi kami tak pergi pun sebab masih ada lagi a few stops before sampai ke Surabaya.

Banjir Lumpur Panas Sidoarjo

Next kami berhenti di kawasan banjir lumpur pula. Masing-masing dah kepenatan, hanya yang larat sahaja melintas jalan dan memanjat tangga untuk melihat sendiri banjir yang telah meneggelamkan beberapa buah kampung di sini.

 
harus melintas jalan yang sesak ini..


 dan menaiki tangga kayu..

 sesi penerangan oleh penduduk tempatan dan kelihatan asap yang keluar dari perut bumi..


jalan yang memisahkan antara jalan raya dan kawasan banjir lumpur..

Kami di sini lebih kurang 45 minit sahaja. Lepastu kami singgah Tanggulangin untuk melihat pusat tas. Katanya dulu kawasan ini penuh dengan barangan kulit tapi kini yang tinggal hanya satu kedai yang agak besar. Kami tak beli apa pun.

last stop..

Kami sampai di Surbaya agak lewat petang. Kami dah book Fave Hotel thru Arema at IDR420,000 per nite. Supir pun tak berapa familiar dengan bandar ni, so kena round a few times nak cari hotel. Consider as a new hotel, dan condition pun ok. Baru perasan yang tak ada satu gambar pun di hotel :)

At nite, kami ke Tunjungan Plaza yang jauhnya only 5 minutes walk from the hotel. Besarnya shopping mall dia. Kami tak berjalan sangat pun (capek), cuma singgah di kedai mainan and dinner at McDonalds :)


Day 4 ~ Surabaya

14 comments:

  1. ada beli bunga edelwise tak?
    bestkan pemandangan kat sana...terasa berada dikayangan :)

    ReplyDelete
  2. yang pregnant pakai spek tu bole naik kuda ke?hehhehhehhe

    ReplyDelete
  3. wah bestnya mcm amazing race lak..hehe

    ReplyDelete
  4. kak kasih :
    musti beli.. siap mentioned nama akak lg.. cuma tak pandai nak tag aje :)
    seriously, memang bromo tu cantiksss..

    anonymous :
    hehehe.. tu teknik naik kuda.. kena anjakkan perut skit ke dpn supaya stabil :)

    totie :
    amazing race bromo.. menarik jugak tu..

    ReplyDelete
  5. hehehehe...
    krmslm kat akak pregnant tu...

    from:
    kari...heheehehehe

    ReplyDelete
  6. perut tu...kalo bole tanggal tinggal kan kat malaysia, dah lama i tinggalkan....nampak sgt kejelitaan i menjadi tarikan berbanding pemandangan yang lain...

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. ya baca komen tu pon ya da tau tu mmg kari

      Delete
    2. kak kasih dia ni beli buga beria2...ada tergantung kat bilik sy...siap da berhabuk da pon...ekekeke

      Delete
  8. yantiiii...cantiknya tmpt ni...harus pegi one day ni...

    ReplyDelete
  9. memang cantik banget.. recommended..
    kami sekali pergi pun rasa mcm nak pi lg..

    ReplyDelete
  10. Salam Kak, is it possible if akak boleh share dengan saya contact no Pak Supir masa akak di sana? boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Zara

      Thanks for dropping by. Sorry sesgt sebb contact no dah tak ada. Besides, Pak Ugi ni kerja dgn Arema. So I believed anything have to go thru the agency. Zara blh email me at yantiothman@gmail.com kalau nak extra info ye.

      Delete