Friday, February 10, 2012

Pohon Mulberry



Last few months, Ayu datang ofis bawa dahan2 kayu.. Ingatkan dahan pokok apa, rupanya mulberry. So myself pun pacakkan 3 batang dahan itu dalam pasu within my workstation. Dalam pasu tu dah ada dua jenis pokok berdaun yang tak diketahui namanya. Before this pernah juga campak biji rambutan dan jeng jeng jeng.. boleh dia tumbuh baik punya dengan kawan2 yang lain.  Dah tinggi lebih kurang 30 cm, anak pokok pun menyembah bumi sebab tak cukup tempat nak membesar kot.


Inilah dahan mulberry yang dah naik tinggi. Dan siap dah berbuah lagi. Ada lagi satu pucuk baru nak keluar dari dahan yang sama. Lagi 2 batang dahan belum menunjukkan tanda2 nak menjengah bumi.


Ini pula close up buah mulberry yang masih baby lagi yang berwarna hijau (buah sulong). Buahnya di selaputi dengan bulu2 halus (mungkin fungsinya untuk melindungi buah!). 


Ini pula close up buah mulberry yang dah masak ranum (mekasih pakcik google). Boleh di petik dan di makan begitu saja tau. Myself tak pernah rasa lagi la. Mungkin nanti buah yang sulong dah masak, boleh tau macam mana rasanya.

Untuk mengetahui lebih lanjut akan kelebihan buah mulberry, boleh rujuk di blog Laman-Seri (terima kasih bawang merah, untuk info yang berguna).  Yang bestnya : Salah satu kegunaan bahagian pokok Mulberry, terutama daunnya adalah sebagai makanan utama ulat sutera. Maka disebabkan itulah jika di Malaysia, daun pokok Mulberry dikenali sebagai daun ulat sutera atau besaram.

Haaa, mana tau tiba2 datang pulak ulat2 sutera dok bertenggek kat pokok ni, beranak-pinak dan kemudian boleh diambil benangnya.. Dapat buat sepasang baju sutera pun jadi lah kan kan kan... 



6 comments:

  1. bestnya ada pokok mulbery..
    pokoknya masih kecik tp dah berbuah.
    Kalau le yanti masih di hussein onn...boleh le kita bertukar2 pokok...terutama pokok orkid :)

    psttt..kalau ulat sutera dah byk...boleh le belanja akak mkn ye :))

    ReplyDelete
  2. lawak la akak ni.. kalau ulat sutera byk hasil, bukan belanja makan je, sepasang baju sutera saya persembahkan buat akak tau..

    ReplyDelete
  3. pohon mulberry ni bole makan ek>>>maaf saya ni tak tahu,,.

    ReplyDelete
  4. tu la.. saya pun sebelum ni tak tau khasiat pohon mulberry.. ni dah tau lg la semangat nak tanam he he..

    ReplyDelete
  5. kah kah green hand la kunun..
    izan, iso auditor nak mai nnt blh bgtau.. an effort to green the earth.. kot buleh diterima pakai :D

    ReplyDelete